Прескочи към основното съдържание на страницата Прескочи до контекстното меню

Стартира кандидатстването за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради Етап II

21
Юни
2023
Стартира кандидатстването за енергийна ефективност  на многофамилни…

УВАЖАЕМИ СЪГРАЖДАНИ,

През м. май 2023 г. приключи набирането на проектни предложения по процедура „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд – Етап I“, финансирана със средства от Националния план за възстановяване и устойчивост.

В определения по процедурата срок, заявления за участие подадоха 15 бр. сдружения на собствениците на многофамилни жилищни сгради. Съответно, Община Троян подаде 15 бр. проектни предложения на обща стойност 14 789 538,97 лв. Същите включват 560 бр. самостоятелни обекти с жилищно предназначение и 15 бр. стопански обекти.

Подадените проектни предложения са в процес на оценка.

На 02.06.2023 г. Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) официално публикува утвърдени Насоки за кандидатстване по процедура „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд – Етап II“, финансирана със средства от Националния план за възстановяване и устойчивост.

Основната цел на програмата е подобряване енергийните характеристики на жилищните сгради, достигане на клас на енергопотребление „В“ на многофамилните жилищни сгради, намаление на енергийното потребление на страната, редуциране на емисиите на парникови газове; постигане на 30% спестяване на първична енергия за всеки обект от жилищния сграден фонд, намаляване на енергийната бедност, чрез намаляване на разходите за енергия, подобряване на условията и качеството за живот чрез технологично обновление и модернизиране на сградния фонд и др.

Крайни получатели по настоящата процедура са Сдружения на собствениците, регистрирани по ЗУЕС, в допустимите за финансиране сгради, в които самостоятелни обекти са най-малко четири и принадлежат на повече от един собственик.

Предложения за изпълнение на инвестиция по настоящата процедура могат да бъдат подавани само в партньорство с общинската администрация на общината, където се намира сградата.

Общинската администрация ще бъде водещ партньор в проекта и ще изпълнява функциите по неговото административно и финансово управление, както и отчитането му пред Структурата за наблюдение и докладване.

Допустими са всички многофамилни жилищни сгради, които се управляват по реда на Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС) и са проектирани преди 26 април 1999.

Многофамилните жилищни сгради, които се управляват по реда на ЗУЕС са тези, в които броят самостоятелни обекти са най-малко четири и принадлежат на повече от един собственик. Сградата следва да е жилищна и да е предназначена за постоянно обитаване, в която най-малко 60 на сто от нейната разгъната застроена площ се заема от жилища.

Одобрените сгради ще получат до 80% безвъзмездна финансова помощ.

Сдружението на собствениците следва да осигури самоучастието си в настоящата процедура чрез собствен финансов ресурс в размер на 20% от стойността на допустимите разходи по проекта.

Крайният получател финансира изцяло със собствени средства следните дейности:

  • Извършване на обследване за енергийна ефективност и сертифициране за ЕЕ – първоначално обследване за енергийна ефективност за целите на подаване на предложение по настоящата процедура;
  • Изготвяне на обследване за установяване на техническите характеристики, свързани с изискванията по чл. 169, ал. 1 (т. 1 - 5) и ал. 3 от ЗУТ и на технически паспорт на сградата;
  • Изготвяне на инвестиционен проект и оценка на съответствието му съгласно ЗУТ;
  • Авторски и строителен надзор съгласно ЗУТ;
  • Изготвяне на независима експертна оценка, изготвена от сертифициран енергиен одитор (лица от регистъра по чл.44 ал. 1 от Закона за енергийна ефективност) след приключване на дейностите по изпълнение на СМР;
  •  Въвеждане на обекта в експлоатация;
    • Публичност и информация на проекта;
  •  Организация и управление на проекта.

            За всяко одобрено предложение за изпълнение на инвестиция, цялата предвидена БФП (80% от стойността на всички допустими разходи) се предоставя в етапа на строителство, като част от стойността на строително-монтажните дейности.

Допустимите дейности за финансиране са:

  • Дейности по изпълнение на мерки за енергийна ефективност, които са предписани като задължителни за сградата в обследването за енергийна ефективност:
  • По външните сградни ограждащи елементи:
  • подмяна на дограма (прозорци, врати, витрини и др.);
  • топлинно изолиране на външните ограждащи елементи (външни стени, покриви, подове и др.);
  • По системите за поддържане на микроклимата:
  • ремонт, модернизация или подмяна на амортизирани общи части на системите за отопление, охлаждане и вентилация на сградата за повишаване на енергийната ефективност, в границите на вътрешната отоплителна инсталация и без да се засягат съоръжения и арматурата собственост на топлофикационни предприятия, регистрирани по Закона за енергетиката;
  • реконструкция на вертикалната система за отопление в хоризонтална, като се осигурява индивидуално отчитане на разхода на топлина за всеки собственик на самостоятелен обект в сградата;
  • ремонт или подмяна на електрическата инсталация в общите части на сградата и изпълнение на енергоспестяващо осветление в общите части;
  • инсталиране на система за автоматизирано централизирано управление на осветлението в общите части на жилищната сграда;
  • Поставяне/инсталиране на системи за оползотворяване на енергия от възобновяеми енергийни източници за енергийните потребности на сградата и батерии за съхранение на енергия, бойлери за гореща вода към общите части на системата (не за индивидуално ползване на СО),  ако са предписани в енергийното обследване;
  • Съпътстващи строителни и монтажни работи, свързани с изпълнението на мерките за енергийна ефективност и съответното възстановяване на общите части на сградата в резултат на изпълнените мерки с енергоспестяващ ефект. Съпътстващите строителни и монтажни работи са свързани единствено с възстановяването на първоначалното състояние, нарушено в резултат на обновяването на общите части и на подмяната на дограма в самостоятелния обект.
  • Ремонт на покрив (скатен или плосък покрив), който може да включва дейности по възстановяване на покрития,  хидроизолация, обшивки, водоотвеждаща система – допустимо единствено при предписана в енергийното обследване  енергоспестяваща мярка „Топлоизолация на покрив“;
  • СМР, които произтичат от нормативни изисквания свързани с безопасната експлоатация на сградите и са предписани като задължителни в техническия паспорт на сградата и СМР, които са нормативно необходими за въвеждане на сградата в експлоатация:
  • СМР свързани с отстраняване на локални дефекти и повреди, които не нарушават общата конструктивна устойчивост на сградите, но в същото време създават опасност за преките ползватели или неотстраняването им би довело до по-сериозни промени в носещата конструкция на сградата в бъдеще;
  • СМР свързани с осигуряване на пожарна безопасност, изграждане/ремонт/подмяна на мълниезащитна и заземителна инсталация, осигуряване на достъпна архитектурна среда до входа на жилищната сграда.

Крайните получатели – сдружения на собствениците, създадени по реда на ЗУЕС, се обръщат за партньорство пред общината, на чиято територия се намира тяхната сграда/блок-секция/група от свързани блок-секции, като подават заявление за участие по образец към настоящите насоки.

За сградата/блок-секцията/групата от свързани блок-секции следва да бъде представено:

  1. Заявление за участие;
  2. Обследване за енергийна ефективност и валиден сертификат за енергийни характеристики на сграда в експлоатация, изготвени по реда на чл. 48 от ЗЕЕ;
  3. Обследване за установяване на техническите характеристики, свързани с удовлетворяване на изискванията по чл.169, ал.1 и ал.3 от ЗУТ и Технически паспорт в съответствие с изискванията, определени в глава трета на Наредба №5 от 2006 г. за техническите паспорти на строежите;
  4. Документи свързани с проведените общи събрания за създаване на СС или други документи свързани с вземане на решения от страна на етажната собственост.
  5. Декларации за готовност за осигуряване на достъп до самостоятелните обекти, в случай че са поискани от общинската администрация;
  6. Други документи необходими за изготвянето на проектното предложение и изпълнението на проекта.

Крайният срок за представяне на документите в Община Троян е 10.12.2023 г.

Срокът за подаване на проектните предложения в ИСУН 2020 е 16.01.2024 г.

Насоките за кандидатстване по процедурата, както и всички необходими образци на документи за попълване и подаване са публикувани на сайта на Общината www.troyan.bg.

Насоките за кандидатстване са публикувани и на електронната страница на МРРБ www.mrrb.bg, както и на портала на ИСУН 2020: https://eumis2020.government.bg.

За въпроси и консултация по процедурата и документите, може да се обръщате към следните служители на Община Троян:

  • Снежина Табакова – главен експерт „Планиране и проекти“ – 0670 6 80 32;
  • Ивелина Калчева – главен експерт „Планиране и проекти“ – 0670 6 80 32;

За инженерно-технически въпроси:

  • инж. Полина Павлова – главен експерт „Строителство“ – 0670 6 80 19;
  • инж. Мария Василева – главен експерт „Високо строителство“ – 0670 6 80 19.

Цялата дейност по администрирането на процедурата на територията на община Троян се координира от Вера Добрева-Съботинова – директор на дирекция „Анализ, планиране и проекти“ – 0670 6 80 16.

 

Във връзка с изложеното, Общинска администрация – Троян организира среща с гражданите на 28.06.2023 г. от 17.30 часа в салона на сградата на общинската администрация, пл. „Възраждане“ №1.

На срещата ще бъдат представени основните акценти на насоките за кандидатстване по процедурата и ще имате възможност да зададете въпросите, които Ви вълнуват.

 

С уважение,

Общинска администрация - Троян

Файлове и ресурси

Последна промяна: 15:39, 17 Януари 2024
Разглеждания: 832

Бъдете информирани

Абонирайте се за нашия бюлетин!

Получавайте първи всички актуални новини, събития, обяви и съобщения от Община Троян.

Последвайте ни във Facebook